Apple vinder kampen om eksklusive spilletitler til iPhone og iPad

newsroom

martinvesterlund

Af Martin Vesterlund

 

App store

I august sidste år, indgik Apple en aftale med EA for at få to-måneders eksklusivitet til at promovere Plants vs Zombies 2 på iPhone og iPad, således kom spillet først til Android i november.

En lignende aftale oplevede den populære efterfølger til ZeptoLab’s puslespil Cut The Rope, hvor det først ankom på iOS i december – men ikke kom til Android før slutningen af ​​marts i år.

Disse er de seneste kendte eksempler på, at Apple nemmere kan overtale udviklere til eksklusivitetsaftaler end Google kan.

Apple lokker udviklerne med gode placeringer i App store (som regel de store bannere for oven). Apple tilbyder dog ikke penge, men assistance til marketing så titlerne downloades så meget som muligt.

Det er beklagelig nyt, for da App store startede fik App’s kun gode placeringer, såfremt at kvaliteten også fulgte med – men man må så sandelig sige, at Steve Job’s hjertesager, forsigtigt glider ud af Apples forretnings strategi!

Spørgsmålet der står tilbage – er det bedre for os brugere?